Mere mad, udvikling mv.

25. oktober 2008

Alder:
6 mdr.

Mere mad, udvikling mv.

Kære Helen

Så er vi endelig flyttet og har fået internettet til at virke igen :0)

Anna bliver 6 mdr. d. 29/10/08 og er helt fantastisk :0) Hun er blevet ammet og har fået profylac når min mor og far har passet hende. Sundhedsplejersken syntes vi skulle fortsætte på den måde til hun er 6 mdr. pga. udslet der ligner børneeksem. Der er kun lidt tilbage ved kravebenene som hun kradser i.

Hun sover fra kl 19:00 til 7:00 men begyndte så for ca. 1 mdr. siden at vågne og være sulten kl 2, 5 og 7. Så jeg er begyndt at give hende urtekram fuldkornsrisgrød for ca. 10-14 dage siden. Min veninde sagde jeg skulle lave 1/4 deciliter rismel 1 deciliter vand og 3 spiseskefulde profylac og 1 spisskefuld smør. Men når hun har spist det sidder hun stadig og er helt vild. Så nu laver jeg en dobbelt portion som hun også smovser i sig. Men der vil hun også have mere.

Det vil sige jeg tror over halvdelen sidder på stol tøj etc. da hun er helt vild med at sutte på fingre og jeg når kun lige og putte skeen ind før hun har stoppet hænderne ind i munden og så sejler maden ud. Det er som om hun ikke er så god til synkekonceptet.

Men hendes afføring har ændret sig fra helt flydende til noget leragtigt noget. Så der må komme noget mad ind.

Skal jeg give hende mere mad i løbet af dagen? hun vågner kl 6:00 og så ammer jeg hver 3 time indtil hun for aftensmad (grøden) hvor jeg så også ammer hende bagefter.

Jeg har prøvet at give hende banan og kartoffelmos i dag. Men hun blev helt ophidset over menuen og det hele ryger ud inden hun kan have smagt på sagerne. Hvor mange gange skal jeg ...

Annonce

... blive ved med at putte maden ind i munden på hende? jeg vil jo helst have hun for en positiv oplevelse. Og skal jeg så bare gå tilbage til risgrøden, selv om jeg ikke tror det mætter nok. Til sidst var jeg dødtræt og endte bare med at amme hende i steden for og lave risgrøden. Da jeg syntes hun også var blevet for træt.

Jeg ved heller ikke rigtig med vand hvor mange gange skal jeg tilbyde det i løbet af en dag. Nu giver jeg hende kun vand til aftensmaden af en lille espressokop og tror bare hun syntes det er sjov. Jeg tror ikke hun kan finde ud af at synke vandet. Da hun er gennemblødt på maven selv om jeg hælder forsigtigt. Men hun flytter selv hovedet og munden ned til koppen.

Jeg har købt sådan en lære kop fra avent med en tut på men den syntes jeg virkede helt håbløs og meget stor 6mdr +.

Hun sutter også utrolig meget på sine hænder og spytter sutten ud. Den gider hun kun have når hun skal sove og så for den et par sut inden hun putter hænderne ind. Skal jeg tage hænderne ud og give hende sutten?

Anna kan ikke sidde selv eller kravle endnu, er der noget jeg kan gøre for at øve med hende? Hun var 68 cm lang og 7880 kg da hun var til 5 mdr. vaccine d. 30/09/08. Hun møffer afsted på ryggen og får trillet sig rundt. Men hvis jeg prøver og øve hende i at sidde vil hun op og stå og hoppe. Eller bare stå, hun vil godt sidde på låret hvis der er nye mennesker og studere dem, men hun kan ikke sidde selv. Jeg tror måske jeg har været for dårlig til at øve det når hun ligger på vattæppet så er hun i gang med sit aktivitets tæppe men ikke noget med at sidde.

Kærlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S