Brev:
Mere mad, udvikling mv.
25. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Mere mad, udvikling mv.
Kære Helen
Så er vi endelig flyttet og har fået internettet til at virke igen :0)
Anna bliver 6 mdr. d. 29/10/08 og er helt fantastisk :0) Hun er blevet ammet og har fået profylac når min mor og far har passet hende. Sundhedsplejersken syntes vi skulle fortsætte på den måde til hun er 6 mdr. pga. udslet der ligner børneeksem. Der er kun lidt tilbage ved kravebenene som hun kradser i.
Hun sover fra kl 19:00 til 7:00 men begyndte så for ca. 1 mdr. siden at vågne og være sulten kl 2, 5 og 7. Så jeg er begyndt at give hende urtekram fuldkornsrisgrød for ca. 10-14 dage siden. Min veninde sagde jeg skulle lave 1/4 deciliter rismel 1 deciliter vand og 3 spiseskefulde profylac og 1 spisskefuld smør. Men når hun har spist det sidder hun stadig og er helt vild. Så nu laver jeg en dobbelt portion som hun også smovser i sig. Men der vil hun også have mere.
Det vil sige jeg tror over halvdelen sidder på stol tøj etc. da hun er helt vild med at sutte på fingre og jeg når kun lige og putte skeen ind før hun har stoppet hænderne ind i munden og så sejler maden ud. Det er som om hun ikke er så god til synkekonceptet.
Men hendes afføring har ændret sig fra helt flydende til noget leragtigt noget. Så der må komme noget mad ind.
Skal jeg give hende mere mad i løbet af dagen? hun vågner kl 6:00 og så ammer jeg hver 3 time indtil hun for aftensmad (grøden) hvor jeg så også ammer hende bagefter.
Jeg har prøvet at give hende banan og kartoffelmos i dag. Men hun blev helt ophidset over menuen og det hele ryger ud inden hun kan have smagt på sagerne. Hvor mange gange skal jeg blive ved med at putte maden ind i munden på hende? jeg vil jo helst have hun for en positiv oplevelse. Og skal jeg så bare gå tilbage til risgrøden, selv om jeg ikke tror det mætter nok. Til sidst var jeg dødtræt og endte bare med at amme hende i steden for og lave risgrøden. Da jeg syntes hun også var blevet for træt.
Jeg ved heller ikke rigtig med vand hvor mange gange skal jeg tilbyde det i løbet af en dag. Nu giver jeg hende kun vand til aftensmaden af en lille espressokop og tror bare hun syntes det er sjov. Jeg tror ikke hun kan finde ud af at synke vandet. Da hun er gennemblødt på maven selv om jeg hælder forsigtigt. Men hun flytter selv hovedet og munden ned til koppen.
Jeg har købt sådan en lære kop fra avent med en tut på men den syntes jeg virkede helt håbløs og meget stor 6mdr +.
Hun sutter også utrolig meget på sine hænder og spytter sutten ud. Den gider hun kun have når hun skal sove og så for den et par sut inden hun putter hænderne ind. Skal jeg tage hænderne ud og give hende sutten?
Anna kan ikke sidde selv eller kravle endnu, er der noget jeg kan gøre for at øve med hende? Hun var 68 cm lang og 7880 kg da hun var til 5 mdr. vaccine d. 30/09/08. Hun møffer afsted på ryggen og får trillet sig rundt. Men hvis jeg prøver og øve hende i at sidde vil hun op og stå og hoppe. Eller bare stå, hun vil godt sidde på låret hvis der er nye mennesker og studere dem, men hun kan ikke sidde selv. Jeg tror måske jeg har været for dårlig til at øve det når hun ligger på vattæppet så er hun i gang med sit aktivitets tæppe men ikke noget med at sidde.
Kærlig hilsen
Lene